čtvrtek 17. prosince 2009

Jak to začalo – já a Linux

Asi jako 99.99% z nás jsem zprvu používal operační systémy Microsoft – začalo to DOSem 6 a Windows 3.1, následně Windows 95 a WindowsXP. Přiznám se bez mučení, že jakožto student jsem byl rád, že jsem schrastil peníze na počítač (486 DX, 4MB RAM, 420MB hdd cca 28000,- Kč v roce 1995), takže další tisíce za operační systém jsem nevyhazoval a používal nelegální kopie. Na skutečnost „mít něco zadarmo“ se dobře zvyká, takže když jsem potřeboval nějakou aplikaci, prostě jsem si ji sehnal – s nástupem internetu a stahování se to stalo v podstatě velice jednoduché. Postupem času jsem se stal poměrně zdatným uživatelem, kterému nedělá problémy správa PC a nainstalovaného software. Navíc se člověk snaži přizpůsobit si svůj systém k obrazu svému, a také řešit problémy, které se při provozu PC vyskytují.

Nicméně s přibývajícím věkem člověk začne řešit hlediska, která mu dříve ani nepřišla na mysl – jednak etická (vždyť jsem vlastně zloděj!), jednak ekonomicko-právní (buď si ty Windows koupím, nebo můžu mít oplétačky se zákonem). V době před zhruba třemi lety se také zdálo, že Microsoft (nebo BSA) sílí tlak na soukromé uživatele, aby zabránil nelegálnímu používání komerčního software. Koupě legálního operačního systému se mi zdála stále dost finančně náročná. Windows s OEM licencí sice stály (a stále stojí) u nižších verzí kolem 2000,- Kč, ovšem instalace je pevně vázána na hardware – takže v případě pořízení nového počítače nebo jeho zásadnější přestavby by se musela kupovat nová instalace. Krabicová verze bez tohoto omezení už se zase cenově pohybuje na více než dvojnásobku, což není zrovna málo (a to ještě násobeno počtem počítačů v domácnosti). Dokoupení dalších aplikací (kancelářský balík atd.) celkovou finanční náročnost ještě zvyšuje, i když to jde vyřešit použitím freeware.

Někdy koncem roku 2006 jsem se mezi řečí od kolegy v práci dozvěděl, že používá Linux. Přiznám se, že i když jsem něco o tomto systému zaslechl, nějak mě dříve tato varianta ani nenapadla. Takže se mi rozsvítilo, a začal jsem si zjišťovat nějaké bližší informace. Nakonec volba padla na distribuci Mandriva Linux ve verzi 2007.0, protože byla doporučována jako jedna z nejlepších pro linuxové novice při přechodu z Windows. Takže jsem si stáhnul instalačku, nainstaloval na počítač a začal zkoumat nový systém. Celkem se mi líbil, i když jsem samozřejmě trochu kvůli jeho odlišnostem tápal, takže jsem si musel shánět potřebné informace – ovšem na webu je vše potřebné. Jediný problém byl, že v té době nebyla podporována moje síťová karta Marvell a nebyl jsem tak zdatný, abych tento problém odstranil. Brzy ovšem vyšla verze 2007.1 a vše důležité začalo být funkční – a od té doby jsem se stal plnohodnotným uživatelem Linuxu. Tento systém mě začal opravdu bavit a časem jsem dosáhnul už slušné úrovně znalostí, takže jsem mohl začít splácet nulovou cenu Linuxu tím, že poskytuji spolu s ostatními technickou pomoc na fóru Mandriva Linuxu. I když jsem zkoušel i jiné distribuce včetně nejrozšířenějšího Ubuntu, zdá se mi, že Mandriva nejlépe splňuje to, co od operačního systému očekávám. Nainstaloval jsem Mandrivu i mému otci – důchodci k jeho Windows a po několika letech používání mě požádal, abych mu „ty vindousy“ smazal, že je nepoužívá.

Zkuste to také! Pokud byste potřebovali poradit, je možno zde nebo na www.mandrivalinux.cz .

Žádné komentáře:

Okomentovat