pondělí 20. září 2010

Přechod na Mandriva Linux 2010 Spring

Pokud je uvolněna nová verze mnou používané linuxové distribuce, většinou s přechodem nechvátám. Z dřívějších zkušeností vím, že je dobré počkat pár týdnů, aby se v repozitářích objevily aktualizace odstraňující případné chybičky. Většinou potom provádím přechod tak, že nechám zformátovat systémový oddíl a zachovám oddíl /home včetně nastavení. Po instalaci už většinou stačí drobná doladění, aktualizace a systém je funkční. Následně je ovšem potřeba nainstalovat SW z repozitářů i ten, který mám nainstalovaný z jiných zdrojů, a případně obnovit dříve změněná nastavení z /etc a jiných umístění. Výhodou je, že se systém „pročistí“, ovšem přeci jenom je tento postup zdlouhavější. Existuje sice možnost vypsat si seznam nainstalovaných balíčků a po přechodu na novou verzi je pomocí urpmi nainstalovat, ale tento způsob jsem zatím nepoužil – názvy balíčků se mění, je třeba je vyselektovat a neřeší to problém SW instalovaného "ručně".

Z těchto důvodů jsem se rozhodl zkusit tentokrát aktualizaci pomocí instalačního média. Naposledy jsem tento postup použil při přechodu z mdv2008.0 na 2008.1 na dvou PC a výsledek nebyl zrovna potěšující, takže jsem byl zvědavý, jestli byl na tomto poli učiněn pokrok.

Vypálené DVD s ML 2010.1 jsem vložil do mechaniky a spustil instalaci. Správně byla detekována verze 2010.0 a nabídnuta aktualizace na 2010.1, kterou jsem potvrdil. Zpočátku instalace probíhala dost pomalu, odhadovaná doba se dostala až na 5 hodin, což mě vzhledem k deváté hodině večerní nepotěšilo. Nakonec se ovšem rychlost zvýšila k normálu a proces trval necelou hodinu. Doběhl bez problémů do konce a vyžádal si restart. Po naběhnutí systému (bylo poměrně pomalé, protože se kompilovaly moduly jádra) se objevily nějaké problémy – implicitně se pro spuštění nastavilo staré jádro, nefungovala wifi síť (dříve jsem používal modul broadcom-wl, ale nyní se tvrdošíjně prosazoval ndiswrapper), grafické prostředí bylo kvůli pomalosti nepoužitelné. Nakonec jsem se problémy prokousal, zaktualizoval a systém je funkční.

Žádné podstatné změny v nové verzi jsem nezaregistroval. Ani nová verze KDE 4.4.3 žádné převratné změny nepřináší. Opět mi začala fungovat hibernace (dříve byla funkční, později z neznámého důvodu ne), ovšem i nadále nefungují horké klávesy pro regulaci podsvícení displaye (táhlo v PowerDevilu naštěstí ano). Pro wifi se mi nepodařilo systému vnutit ovladač broadcom-wl, takže jsem použil ndiswrapper a ovladač pro Windows XP.

Potvrdilo se mi, že přechod na novější verzi Mandriva Linuxu pomocí aktualizace z instalačního média není úplně triviální záležitostí. Alespoň v mém případě bylo vždy potřeba zásahů do systému, aby bylo dosaženo jeho plnohodnotné funkčnosti. Toto je zejména pro méně zkušené uživatele podstatným a mnohdy nepřekonatelným problémem. Otázkou je, jestli by tento postup proběhl bezproblémově na systému bez mnou dříve provedených různých změn v nastavení. Stále tedy platí doporučení: novou verzi Mandrivy instalujte s přeformátováním kořenového adresáře a zachováním oddílu s uživatelskými daty. Pokud chcete „čistou“ instalaci, je možné přesunout skryté adresáře s nastavením aplikací z domovského adresáře do zálohy a po instalaci případně některé přesunout zpět – obsahují totiž důležitá data a nastavení (např. e-mailovou schránku včetně obsahu, oblíbené položky prohlížečů, obsah kalendáře, kontakty atd.). Jako velkou výhodu výše popsané aktualizace ovšem je, že systém je použitelný ve stejném stavu, jako byl před aktualizací.

Žádné komentáře:

Okomentovat