sobota 5. listopadu 2011

Oprava hlučného ventilátoru a čištění chladiče – Acer Extensa 5220


Jak jsem již psal ve svém dřívějším příspěvku, jsem od roku 2007 spokojeným uživatelem tohoto notebooku. V dikuzi pod příspěvkem jsme se zabývali opravou hlučného ventilátoru chlazení. Protože těchto notebooků se ve své době prodávalo poměrně dost, předpokládám, že stejný problém se může vyskytovat u mnoha uživatelů. Vzhledem k tomu, že nový ventilátor atakuje svojí cenou tisícovku, vyplatí se pokusit prodloužit jeho životnost velice jednoduchým zásahem, který je popsán v tomto návodu.

Můj problém s hlučností byl způsobený pouze tím, že se spotřebovalo mazivo v kluzném ložisku na hřídelce ventilátoru a rotor následně začal vibrovat a poměrně nahlas „vrčet“. Někdy i slyšitelně zpomaloval, zvuk se měnil i podle manipulace s notebookem vlivem gyroskopických sil. Je potřeba promazat ložisko co nejdříve, protože suché tření a vibrace by rychle způsobily jeho vydření.

Před začátkem opravy odpojte notebook od napájení a lepší je vyjmout i baterii (zapadlý šroubek nebo neopatrný dotyk šroubováku by mohly způsobit zkrat s fatálními důsledky). Pokud něco nepůjde zlehka, nepoužívejte násilí – chyba bude spíše v postupu, protože při správném provádění jde vše zlehka. Potřebovat budete malý křížový šroubovák, ještě menší křížový šroubovák (nejlépe, pokud máte sadu šroubováků pro jemnou mechaniku, kterou lze za pár korun koupit v každém hobbymarketu), malý štěteček se středně tvrdými štětinami, vazelínu a párátko. Doporučuji použít při práci nějakou podložku (kus kartonu) a moji oblíbenou svítilnu "čelovku".

Extensa 5220 umožňuje velice jednoduchou demontáž spodního krytu a tím i dobrý přístup k jednotlivým komponentám, což se hodí třeba při rozšiřování kapacity RAM, výměně harddisku (obojí jsem absolvoval), čištění chladiče nebo právě při demontáži ventilátoru. Notebook tedy obrátíme spodní stranou nahoru a vyšroubujeme všechny šroubky upevňující spodní kryt – k tomu je potřeba menší křížový šroubovák (obr.1). Šroubky mají na vnitřní straně podložky, které jim nedovolují vypadnout, takže nehrozí jejich ztráta – praktická vychytávka. Kryt sejmeme jeho nadzvednutím nehtem (toto je jediný případ, kdy lze použít lehké násilí, pozor ale, máme-li dostatečně vyšroubovaných všech sedm šroubků) za k tomuto účelu vytvořený výstupek a jeho posunutím směrem doleva (obr.2). Potom máme všechny vnitřnosti dobře přístupné.

Z uspořádání je celkem jasné, jak celé chlazení funguje. Vzduch je nasávaný zespodu skrz mřížkované otvory a chladí tak paměti, disk i čipovou sadu. Ven je vyfukován přes lamelový výměník štěrbinou v zadní stěně. Do výměníku vede trubička systému heat-pipe, která odvádí teplo z chladiče procesoru. Při používání notebooku je potřeba dávat pozor na dvě věci: 1. nezakrývat ventilační otvory jak spodní, tak zadní - zejména při položení na deku v posteli, 2. občas vyčistit lamelky chladiče (nejlépe po demontáži krytu, protože zvenku je špatný přístup). Problémy s účinností chlazení poznáme tak, že ventilátor běží nepřetržitě a notebook se přehřívá (lze poznat pomocí zobrazení teplot nebo i na dotek).

Ventilátor samotný je přišroubovaný dvěma malými šroubky opět s křížovou drážkou (obr.3). Pozor, aby nezapadly do počítače nebo někam jinam, špatně se hledají... Dobré je mít špičku šroubováku zmagnetovanou, riziko ztráty se tím zmenší. Pro lepší manipulaci a vyčištění rotoru je možné opatrně vytáhnout konektor napájení ventilátoru z desky, čímž se ventilátor úplně uvolní. V tuto chvíli je dobré vyčistit i lamelový výměník a případné usazeniny prachu uvnitř notebooku (obr.6) – buď opatrně štětečkem, nebo stlačeným vzduchem. Později by se prach mohl dostat do namazaného ložiska. Potom odšroubujeme čtyři malé šroubky, kterými je upevněno víčko celé sestavy ventilátoru (obr.4). Rotor nemá žádné axiální jištění, je na místě držený pouze magnety statoru, proto ho jde lehce stáhnout z hřídelky (obr.5). Obnaženou hřídelku můžeme otřít od případných zbytků maziva a prachu, totéž můžeme zkusit i u rotoru, ale otvor pro hřídelku je dost malý. Je dobré štětečkem očistit i celý rotor, větší usazeniny prachu způsobují zmenšení účinnosti a nevyváženost. Jako mazivo pro ložisko nepoužívejte olej, ale nějaký mazací tuk – olej se v ložisku neudrží a problém se brzy opakuje. Stačí lehce vazelínou potřít hřídelku (nejlépe pomocí párátka, obr.6) a nasadit rotor. Potom už je možné v obráceném pořadí smontovat notebook dohromady. Spodní kryt je potřeba nejdříve nasadit na malé západky po pravé straně, zacvaknout a přišroubovat.
Po zapnutí notebooku by měl být slyšet rozdíl. Pokud namazání nepomůže, asi ventilátor odešel do věčných lovišť. Já jsem tuto operaci prováděl zhruba před rokem a nyní podruhé (při prvních příznacích), zhruba ve stejném časovém rozmezí (podle intenzity používání notebooku) je stejně potřeba vyčistit chlazení.



obr.1 - poloha šrobků spodního krytu a výstupku pro uchopení

obr.2 - sejmutí krytu (nadzvednout a vysunout doleva)
obr.3 - demontáž kompletního ventilátoru
obr.4 - demontáž krytu ventilátoru
obr.5 - stáhnutí rotoru z hřídelky
obr.6 - namazání hřídelky malým množstvím vazelíny
obr.7 - výmeník zanesený prachem

9 komentářů:

  1. Díky za návod.
    Před chvílí jsme konečně zadělali notebook. A větrák se o dost ztišil:-) Myslela jsem, že problém je v zanesení prachem, ale nejspíš potřeboval spíš promazat větrák - bez tohohle článku by mě to ani nenapadlo. No jo jsem úplná lama, takže dík za nakopnutí.

    OdpovědětVymazat
  2. Bohužel nejde mi stáhnout rotor z hřídelky viz obr.5, jako by to tam něco drželo, zkoušel jsem to různě, ale nejde to, neví někdo co s tím?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někdy bývá rotor axiálně zajištěn pružnou pojistkou v drážce hřídelky. Může být zakryta samolepkou na čele rotoru. Po odlepení nálepky ji lze opatrně např. jehlou vyndat (pozor, ráda odskočí a špatně se pak hledá...)

      Vymazat
  3. Dobrý večer.

    Mněl bych jednu otázku. Dneska jsem kompletně demontoval a vyčistil celý notebook(ThinkPad R60) a ikdyž je ventilátor o poznání tychší, bylo by dobré ho namazat (zdá se že ložiská jsou v pořádku). Jelikož doma žádnou vazelínu nemám, chtěl bych se pro jistotu zeptat, jestli bych nemohl použít místo něj tuk z rtěnky na suché rty (konkr. Labello Classic) který mám po ruce. Za včasnou odpověď Vám dekuji předem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, věci by se asi měly používat na to, na co jsou určeny. Taky asi nebudeš zatloukat hřebíky videokamerou, i když by to šlo. Asi se nenajde nikdo, kdo by ti potvrdil, že Labello Classic je vhodné pro použití v kluzných ložiscích. Já osobně bych se bál, že vzhledem k pravděpodobnému obsahu různých přísad včetně vody bude časem vysychat a zvyšovat viskozitu, což by mohlo vést ke zpomalení až zastavení ventilátoru a tím pádem přehřívání notebooku. Existuje i riziko koroze. Myslím, že když se poptáš u známých, tak někdo ti poskytne ždibíček nějaké vazelíny. Mimochodem já jsem použil vazelínu z převodovky dětského autíčka na dálkové ovládání, které jsem zrovna shodou okolností opravoval. Zdála se mi viskozitou vhodná a nechtělo se mi do garáže pro plastické mazivo Mogul, které normálně používám. Vyzkoušet to ale můžeš, je to tvoje věc - maximálně to budeš za pár dní/týdnů/měsíců rozebírat znova...

      Vymazat
  4. Děkuji za odpověď!

    Byl jsem přesvědčen že jakékoliv mazivo může být dobré a zdá se že přece jenom ne. Soused by mňel mít doma nějakou tu vazelínu ale já se nerad ptám lidi o pomoc když si mohu vypomoci sám a kupovat se mi ji stejně nechce pro tak banální záležitost.

    S pozdravem mYse|f.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jakékoliv mazivo je lepší než žádné mazivo. Ale vše chce svoje. Do motoru u auta taky neleješ slunečnicový olej...

      Vymazat
  5. Tak dneska my souseda přinesla tu vazelínu a chtěl bych se ještě zeptat jestli je tenhle typ vhodný, nebo se mám jít podívat do města po nějaké jiné. Tenhle je konkr. tmavý, matně průsvitný a páchne po čpavku (do teďka jsem mňel zkušenost jen s bílou vazelínou a jsem teď trochu na rozpacích).

    Tady je fotka:
    https://secure.flickr.com/photos/77793742@N03

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, určitě to bude lepší než pomáda na rty... :-)

      Vymazat