úterý 6. prosince 2011

Archos 101 G9 - hardware

Jak už jsem psal v jednom příspěvku týkajícím se tabletu SmartQ V5-II, podle mého názoru k využití všech výhod dotykového displaye je třeba pořídit si přístroj s větší úhlopříčkou. Myslím, že minimum je zhruba 7 palců, ale já jsem se rozhodl pro 10 palců. Moje volba padla na novinku na tabletovém trhu Archos 101 G9 8GB. V tomto postu se mu podíváme na zoubek - začneme použitým hardware a prvními dojmy.

Tablet má slušné parametry. Kapacitní dotykový display 10.1" má rozlišení 1280x800 bodů (tolik má můj 15,4" notebook), takže je dost jemný a i drobnější fonty jsou na něm dobře čitelné. S pozorovacími úhly ani intenzitou podsvícení jsem nezaznamenal žádný problém, ale na přímém slunci jsem přístroj nezkoušel, uvidíme v létě na terase... Jenom nechápu, proč snad všichni výrobci tabletů (a koneckonců i notebooků) preferují lesklé displaye. Nejenom se v nich rušivě zrcadlí okolí, ale u tabletu po chvíli používání vypadají dost upatlané. Časem si možná pořídím ochrannou fólii, stylus už mám objednaný. Operačním systémem je Android 3.2.1 Honeycomb (po automatické aktualizaci).

Na rozdíl od většiny konkurence tablet nepohání čip Nvidia Tegra, ale Texas Instruments CORTEX A9 OMAP4430 (2 jádra, 1 GHz) s grafikou PowerVR SGX540 (frekvenci 304 MHz). V budoucnu se budou dodávat i procesory s frekvencí 1.5 GHz. RAM má velikost 512 MB, to je asi slabinou ve srovnání s konkurencí. Interní paměť má velikost 8 GB, což není mnoho, ale podle potřeby ji lze doplnit microSD kartou. Pro aplikace a data je k dispozici 6,65 GB. O bezdrátovou konektivitu se stará wifi a bluetooth, lze doplnit i o 3G dongle, který přesně pasuje do těla přístroje (pod krytkou v zadní části, tento USB port standardní velikosti nelze bohužel použít pro jiná zařízení). Wifi má solidní citlivost, srovnatelnou s notebookem a neporovnatelně lepší oproti tabletu SmartQ. Vestavěný je i GPS čip, G-senzor, snímač geomagnetického pole atd. Pro připojení externích USB zařízení, jako pevný disk (s vlastním napájením) nebo flash klíčenky, slouží micro USB port. Bohužel k přístroji není dodávána redukce, takže zatím jsem nic z toho nevyzkoušel.Tablet má (tedy pokud nepočítám display) pouze dva ovládací prvky -  vypínač na levém boku a dvojité tlačítko pro regulaci hlasitosti na pravém boku. Podle způsobu držení tabletu se mi zpočátku občas stávalo, že jsem neúmyslně změnil hlasitost. Na levé straně z boku jsou kromě vypínače ještě slot pro microSD kartu (v těsné blízkosti konektoru micro USB), konektor mini HDMI, jack 3,5 mm pro audio výstup, mikrofon a stavová LED. Vlevo vedle displaye je webcamera s rozlišením 720p. Na zadní (lehce vyklenuté) straně najdeme čtyři protiskluzové nožky, krytku zmíněného USB slotu pro 3G dongle a perforaci skrývající mono reproduktorek. Zvuk není nic moc a je hodně degradovaný nevhodnou polohou reproduktoru, ve sluchátkách se ale zdá být kvalitní. Praktická je integrovaná výklopná nožka, kterou myslím nikdo jiný nenabízí. Rozměry jsou 276 x 167,3 x 12,6 mm, hmotnost 649 g patří k nejnižším mezi konkurenčními tablety.

Vzhled přístroje je jednoduchý - co koneckonců na zařízení, jehož nejpodstatnější součást tvoří display a mělo by být co nejmenší, lze vymyslet za odlišnosti. Na rozdíl od většiny ostatních přístrojů není tablet čistě pravoúhlý, ale kratší strany jsou mírně vyklenuté - díky tomu se dá "naležato" dobře uchopit po stranách, aniž by palce nechtěně zasahovaly do oblasti displaye. Myslím, že zde by bylo místo na umístění miniaturních stereo reproduktorů, ale bohužel... Provedení mi přijde celkem solidní, konstrukce je poměrně tuhá. Pouze při zatřesení je cítit lehké klepání (pravděpodobně akumulátoru uloženého s malou vůlí). Tělo je z šedého plastu s lehkým metalickým efektem, jediným výraznějším designovým prvkem je černý rámeček kolem displaye.

Pozornější čtenáři si možná všimli, že jsem nikde nepsal o konektoru pro dobíjení. To totiž probíhá pomocí micro USB portu a přiložené nabíječky. Oceňuji, že se jedná o univerzální nabíječku - spínaný zdroj do zásuvky se "samicí" USB, napětím 5V, proudem 1,5 A a přiloženým kabelem (ten slouží i pro připojení přístroje k PC). Bohužel po dobu nabíjení je micro USB konektor obsazený a tudíž nepoužitelný. Zvláštní konektor pro napájení má pouze verze tabletu používající jako úložiště pevný disk. Větší zvláštností je to, že přístoj nelze nabíjet v "natvrdo" vypnutém stavu, ale pouze v pohotovostním režimu, aby byl aktivovaný powermanagement. Nabíjecí čas jsem neměřil, ale není zrovna krátký, což při výkonu zdroje a kapacitě akumulátoru ani nepřekvapuje. Při propojení s PC přístroj hlásí, že nabíjecí proud není dostatečný a že je potřeba použít nabíječku - a opravdu v tomto případě se přístroj téměř nedobíjí. Toto je dáno tím, že USB porty mívají omezení proudu na 0,5 A.

Při připojení k PC s Mandrivou je detekováno zařízení:
notebook kernel: usb 2-4: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
notebook kernel: usb 2-4: Product: A101S
notebook kernel: usb 2-4: Manufacturer: Archos
notebook kernel: usb 2-4: SerialNumber: A101S-72C0F6EF

Nechápu, proč výrobce nepoužil specifikaci USB Mass Storage. Je použitý protokol MTP (Media Transfer Protocol),  což s sebou přináší trochu problémy. Fungují konzolové příkazy z balíčku libmtp8 a libmtp-utils, objevil jsem i utilitu s GUI  - Gnomad2. Při prvním experimentování se mi podařilo spojit s tabletem a dokonce přimountovat i vnitřní paměť jako disk, ale při dalších pokusech se mi to už z neznámých důvodů nepodařilo. Asi jsem při experimentování náhodou použil příkazy ve správné posloupnosti... Zatím jsem nepoužíval microSD kartu, takže nevím, jestli ta se třeba nebude připojovat jako Mass Storage zařízení, což by bylo nejjednodušší. Nicméně jsem ověřil, že propojení s PC je možné, jenom vědět jak :-)

Někdy příště se podíváme na software.

Žádné komentáře:

Okomentovat