úterý 26. října 2010

SmartQ V5 - je objednáno...


Nedávno jsem byl svým zaměstnavatelem odměněn za svoji věrnost firmě (15 let – to to letí...) určitým finančním obnosem. Rozhodl jsem se také odměnit - nějakou „nepostradatelnou“ maličkostí, kterou bych si udělal radost. Před pěti lety to byla elektroakustická kytara se zesilovačem, tentokrát jsem se rozhodl pro něco, co bude mít souvislost s linuxem.

Protože v práci máme kvůli utajení zákaz používání jakýchkoliv zařízení s možností záznamu obrazu, mám velmi omezený výběr mobilního telefonu. V podstatě všechny smartphony mají dnes kameru, takže všichni v práci používáme telefony, které by se styděl nosit i můj syn v první třídě. Výjimkou nejsou ani sedm let staré modely s druhým až třetím akumulátorem. Přitom zařízení MDA, PDA, smartphone atd. usnadňují organizaci času, umožňují prohlížení a editaci dokumentů, zábavu (video + hudba) i přístup k informacím (internet, e-mail, čtení e-knih). Uvažoval jsem o open-source telefonu Neo Freerunner, ale odradilo mě pár věcí (horší dostupnost, vysoká cena, malá úhlopříčka displaye...). Proto jsem se rozhodl pro tablet menšího formátu. Nakonec jsem zvolil SmartQ V5II. Mým požadavkům přesně vyhovuje – s úhlopříčkou 4.3 palce je lehko přenosný, ale přitom dobře použitelný. Nemá kameru, běží na něm několik operačních systémů (multiboot – Android, Ubuntu, WindowsCE), má poměrně rozsáhlou a vstřícnou komunitu, slušnou podporu výrobce. Požadoval jsem podporu wifi, USB a SD-karet, což je splněno. Jako bonbónek navíc je HDMI výstup (přístroj umí přehrávat video 1080p!). Snad bych ještě uvítal GPS modul, ale ten se dá v případě potřeby připojit přes USB. No a kdyby to umělo telefonovat, tak bychom měli pěkný smartphone! :-)

Jen tak mimochodem – není mi úplně jasné, kdo si tato zařízení pořizuje. Jedině snad odpůrci telefonování, protože stejně (a nebo lépe) je dnes vybavena spousta „chytrých“ telefonů. Nicméně mně tento přístroj vyhovuje právě kvůli mým specifickým požadavkům. Větší tablety (7 palců a více) mají výhodu většího displaye a mohou nahrazovat netbook. Pokud se někdo bez podobných zařízení neobejde, představoval bych si následující: smartphone (vždy u sebe), tablet nebo čtečku knih (do tašky místo knížky, také pro příležitostné wifi připojení třeba v čekárně u doktora nebo na dovolené), výkonnější notebook nebo klasické PC (na doma).

Toto MID (Mobile Internet Device) není u nás příliš dostupné a ani levné (cca 4800,-Kč), rozhodl jsem se tedy pro nákup v zahraničí. Zřídil jsem si účet u PayPal a objednal si tablet na hotmid.com , což by měl být oficiální prodejce mimo Čínu, odkud samozřejmě zařízení pochází. Momentálně stojí 149,- USD (necelých 2700,-Kč), poštovné zdarma. Vejde se do bezcelního limitu pro dovoz do EU, který je 150 Euro. Dokonce právě vyšla modernizovaná verze s kmitočtem procesoru zvýšeným z 600 na 720 MHz. Asi bude bez WindowsCE, ale to mě ani tak nepálí. Na dealextreme.com jsem si objednal pár drobností z příslušenství (obal, ochrannou fólii na display, adaptér pro evropské zásuvky). Objednávky proběhly zdárně, takže čekám na doručení. Teoreticky by mohlo trvat dva týdny, ale (prý výjimečně) dva měsíce. Tak uvidím, a v případě kladného výsledku budu mít téma pro další příspěvky.Podle vyjádření společnosti Mandriva S.A. by měla tato distribuce časem podporovat i procesory ARM, takže snad je perspektiva i pro její použití.

Poznámka: Druhý den po podání objednávky byla zásilka expedována – docela fofr, ne? Uvidíme, jak se hongkongská letecká pošta pochlapí...

Žádné komentáře:

Okomentovat