středa 10. listopadu 2010

Zkouším KDE 4.5.3


Už nějaký čas mě u mého notebooku Acer Extensa 5220 štve nepříjemný bug - a to nemožnost regulovat podsvícení displaye. Dříve regulace fungovala jak pomocí horkých kláves (Fn + šipky vpravo a vlevo), tak pomocí táhla ve widgetu Správa napájení (Power Devil). Tak tomu bylo v Mandriva Linuxu 2010.0. V průběhu času a různých aktualizací nejprve přestala fungovat regulace pomocí horkých kláves, později i pomocí widgetu. Nepomohla ani aktualizace na mdv2010.1, částečný úspěch přinesla instalace GuidancePowerManageru. Chyba je evidentně na straně KDE, protože jak v konzoli, tak v záložním Xfce funguje regulace bez problémů. Toto bylo jedním z důvodů, proč jsem se rozhodl vyzkoušet KDE 4.5.3, jehož verze pro mdv2020.1 byla nedávno uvolněna. Jedná se o neoficiální verzi, k dispozici je ve známém repozitáři italské „mandrivácké“komunity MIB .

Technická poznámka: Projekt KDE se nedávno přejmenoval na KDE SC, což komunita asi moc nechápe a víceméně úspěšně ignoruje. Tak tomu je a zřejmě i dlouho bude i na tomto blogu :-)

Po přidání repozitářů (viz zde) jsem spustil aktualizaci. Doporučuji před tímto procesem vypnout x-server, nebo provádět z jiného desktopového prostředí než KDE (pokud je nějaké nainstalované). V minulosti jsem na toto občas zapomněl, takže během aktualizace se systém občas choval trochu nečekaně, jak byly postupně instalovány nové verze balíčků (bylo jich myslím skoro pět stovek). Nicméně i v těchto případech proběhla instalace korektně.
Po přihlášení nastartovala nová verze KDE bez problémů. Zatím jsem nezkoumal do hloubky všechny změny oproti KDE 4.4 (podívám se do changelogu), takže toto jsou spíše moje první dojmy.

Kaffeine 1.0, jedna z mých stěžejních aplikací, přestal přehrávat obraz, šel pouze zvuk. Musel jsem nainstalovat verzi 1.1 (je v repozitáři Contrib Backports), nyní už běží OK. Oproti jiným přehrávačům (VLC, XINE...) zatěžuje při přehrávání stejného videa procesor o zhruba 15% více (zkoušel jsem změnit engine z xine na gstreamer, ale toto nemělo vliv), což ovšem platí i pro starší verze KDE.

Regulace podsvícení začala fungovat aspoň v PowerDevil. Při použití horkých kláves se sice objeví OSD, což dříve nefungovalo, ale podsvícení se nemění. Po nějaké době jsem se však bohužel dostal k předchozímu stavu a regulace podsvícení nadále funguje pouze příkazem v konzoli.

Změnily se některé ikony v oznamovací oblasti lišty (vedle hodin). Ikona PowerDevil je nyní logicky začleněna do tohoto prostoru a neplete se na liště. Trochu jinak vypadají i „vyskakovací“ hlášení systému. Skryté ikony oznamovací oblasti (u mě KOrganizer) se nyní rozbalují po stisknutí rozbalovací šipky směrem nahoru a nikoliv přímo v liště, což se mi moc nelíbí a nepovažuji to ani za praktické, údajně je tomu tak kvůli úspoře místa na malých obrazovkách. Dodatečně jsem přišel na to, že lze u každé ikony v oznamovací oblasti nastavit její zobrazení nebo skrývání.

Nastavení systému (ikona klíč x šroubovák) už není na dvou záložkách, ale na jedné. Nemusí se tudíž při procházení přepínat, ale zase se obsah nevejde na obrazovku (aspoň u mě), takže se musí posouvat.

Widget pro sledování sítě, který mi v minulosti přestal ukazovat rychlost (tedy číselně po najetí myši, graf jinak normálně běžel), se po aktualizaci umoudřil. Ovšem zase má barevnost, která zrovna nezapadá do použitého motivu.

Co mě ale nejvíce šokovalo je pokles zatížení systému. S KDE 4 jsem začínal v mdv2009.1 a zátěž procesoru byla cca 8-9%. Postupným vyzráváním KDE4 jsem se dostal na 6-7%. Po zapnutí 3D efektů se zátěž vyšplhala na 12% a více, což už jsem neakceptoval. S verzí KDE 4.5.3 mám bez 3D desktopu zátěž 3-5%, ze zapnutými efekty kolem 6% - což je zhruba stejně jako dříve s vypnutými 3D efekty! Konečně tedy můžu tyto „blbinky“ používat, aniž by to příliš bolelo. Gumová okna, efekty maximalizace/minimalizace, plochy na kostce, průhlednost – vše funguje OK. Na kde-look.org jsem objevil dekorace oken emerald, takže teď můj desktop vypadá, jako by na něm běžel Compiz-Fusion.

Je vidět, že KDE se opravdu posouvá kupředu. Zejména v oblasti optimalizace výkonu byl u této verze udělán velký pokrok, podle mého názoru zatím největší ze všech předchozích verzí. Předpokládám, že chybky budou postupně odstraňovány a oficiální verze bude dobře odladěna. Určitě se vyvíjí i funkčnost, ale nejsem velký experimentátor, takže mnoho možností zůstává mnou nevyužito.

Na závěr dva odkazy, týkající se stejného tématu:

Žádné komentáře:

Okomentovat