pondělí 12. dubna 2010

Jak jsem ladil grafiku I.

Předminulý víkend se mi úspěšně podařilo v Mandriva Linuxu 2010.0 zprovoznit hardwarovou 3D akceleraci na tátově obstarožním PC s grafickou kartou Nvidia GeForce 2 MX200. Ne že by s přednastavenými ovladači nefungovala, ale testovací program glxgears ukazoval výkon cca. 80 fps (snímků za vteřinu), což je tragicky málo a vykreslování obrazovky bylo dost pomalé. Nejnovější ovladače Nvidia už tuto grafiku nepodporují. Pokud jsem použil proprietární ovladač, který by teoreticky měl tuto GK obsluhovat s využitím jejích plných možností, grafika vůbec nenaběhla. Díky radám na fóru www.mandrivalinux.cz jsem znovu nainstaloval příslušný ovladač (verze 96.43.13), který mi dříve nefungoval, zadal parametr nopat pro start jádra – a ejhle, 3D akcelerace běžela se zhruba 400 fps. Tím už je dědeček počítač (Athlon XP 1800+, 256 MB RAM, 40 GB HDD) velice slušně použitelný. Nedávno jsem na něm přeinstaloval Mandriva Linux 2007.1 s KDE3 na verzi 2010.0 s prostředím GNOME, protože KDE4 už by asi na něj opravdu bylo moc…

Moji rodiče, oba už dost přes šedesátku, pro běžnou práci používají Linux bez problémů. Používají internetový prohlížeč, mail, skype, prohlížeče fotografií, přehrávače videa atd. Počítač jim udržuji stejně já, takže jim je jedno, jaký operační systém na něm běží, hlavně, že to funguje. Linux je pro mě jako správce jednodušší, protože nehrozí zavirování počítače a má větší možnosti nastavení včetně omezení práv pro běžného uživatele.

Žádné komentáře:

Okomentovat