úterý 11. února 2014

Windows 8 (8.1) – propadák? (dočti do konce!)



V návaznosti na předchozí příspěvek o Windows bych se chtěl trochu hlouběji věnovat operačnímu systému Windows 8. Předesílám, že se jedná o můj subjektivní pohled a že vzhledem k mým uživatelským zkušenostem s jinými operačními systémy mám možnosti srovnání.

S PC jsem začínal zhruba před dvaceti lety, v době, kdy byl standardním OS MS DOS v.6.x, případně jeho dokonalejší, ovšem v běhu času neúspěšné alternativy (např. DR-DOS). Windows existovaly jako grafická nadstavba běžící pod (nebo spíš nad) DOSem, a to ve verzi 3, později až 3.11, kdy v podstatě vše v uživatelském rozhraní mělo formu oken. Pro plnohodnotné ovládání však nebyly Windows nutné, jako jednoduché GUI byl většinou používán dvouokenní správce souborů Norton Commander nebo jeho alternativy (M602, Volkov Commander) a aplikace byly autonomní včetně vlastních grafických rozhraní. Markantní změnu v ovládání přinesly Windows 95 (prázdná plocha a tlačítko Start) a pokračoval „mírný pokrok v mezích zákona“ – Windows 98, 2000, NT Millenium, XP, Vista a „sedmičky“. Koncept ovládání se téměř neměnil, přibývaly funkce, podpora HW zařízení, grafické vychytávky atd., naopak klasický příkazový řádek DOSu je odsouván do stále větší hloubky systému. Někdy v roce 2007 jsem se také začal zajímat i o alternativní OS založené na linuxovém/unixovém jádru – zejména Mandriva Linux a později jeho forková distribuce Mageia, ale zkoušel jsem např. i distribuce Ubuntu, openSUSE, Fedora, PCLinuxOS nebo i freeBSD. V této oblasti jsem si zvyknul na naprostou svobodu volby při výběru, přizpůsobování i správě systému. Další skupinou jsou různá zařízení s OS Android různých verzí, který mi poměrně vyhovuje, ale bez „rootnutí“ a tedy ztráty záruky jsou i možnosti správy systému hodně omezené. Samozřejmě bylo potřeba věnovat zpočátku určité úsilí a čas k pochopení rozdílů mezi jednotlivými systémy. Navíc mě používání různých alternativ naučilo určité toleranci, takže místo abych nějaký systém nebo jeho část zavrhnul po první negativní zkušenosti, snažím se pochopit jejich fungování a případně se naučit jich využívat.

Zatímco přechod mezi jednotlivými verzemi Windows od verze 95 až po „sedmičky“ byl vždy poměrně bezbolestný, u Windows 8 už končí všechna legrace. Podotýkám, že se spíše budu vyjadřovat k verzi 8.1, protože „osmičky“ předinstalované na novém notebooku jsem téměř bezprostředně aktualizoval na tuto verzi. Už sama aktualizace nebyla úplně jednoduchá, protože obchod Store ji nenabízel. Po googlování jsem zjistil, že problém asi bude v neaktuálnosti nějaké aplikace. Stáhnul jsem z webu Microsoftu diagnostickou utilitu, která mi prozradila, co je třeba aktualizovat, a nakonec se samotnou aktualizaci podařilo spustit. Stahování (asi 3,6 GB) bylo ukrutně pomalé a objevila se chybová hláška s číslem chyby, kterou se mi nepodařilo identifikovat. Po restartu stahování zdárně doběhlo a pak se systém aktualizoval, restartoval, zase restartoval, přitom vypisoval různé vtipné hlášky (při asi třetím restartu po aktualizaci a následné konfiguraci to bylo něco ve smyslu „ještě něco musím nastavit“). Ale sláva, Windows 8.1 se úspěšně rozběhly. Oproti předchozí verzi jsem zaregistroval jenom návrat tlačítka Start a možnost menších dlaždic, takže jsem si prohlédnul několik videí na Youtube, abych se dozvěděl, že největším přínosem aktualizace na v 8.1 je možnost nastavit systém tak, aby se co nejvíc podobal Windows7 (?!)…

Když pominu problémy způsobené nezvyklým ovládáním, nedá se rozhodně říct, že by byl běh systému bezproblémový (jak už jsem ostatně naznačil při popisu aktualizace na verzi 8.1). Aktualizace systému (Windows Update) i aplikací (Store) jsou velmi pomalé. mTorrent po instalaci nemá přístup k zápisu do svých konfiguračních souborů, takže je potřeba spouštět ho s oprávněním správce nebo upravit práva k jeho adresáři (dobrá, toto je spíše chyba aplikace). Po instalaci populární hry World Of Warplanes (stejnou chybu údajně vykazuje i World Of Tanks) chybí knihovna d3dx9_43.dll, o které jsem po googlení zjistil, že je součástí DirectX 11 a musel jsem doinstalovat součást DirectX (dxwebsetup.exe).

Tomu všemu předcházela moje snaha o zvládnutí základů obsluhy Windows 8. Nepovažuju se za úplnou lamu, ale tady jsem opravdu dost bloudil. Problémy nastaly už při spouštění a ukončování aplikací, základním nastavením systému nebo s vypnutím počítače (!), což nesvědčí to o uživatelské přívětivosti a intuitivnosti systému. Některé z nejvíce do očí bijících nesmyslů byly odstraněny při aktualizaci na verzi 8.1. Částečně pomohly nějaké tutorialy na Youtube. Samozřejmě si časem člověk asi zvykne, ale nejsem si jistý, jestli je nastoupená cesta správná.

Co se týká grafické stránky a ovládání, Windows 8(.1) se mi zdají jako divný propletenec dvou, možná i tří systémů. Jeden by seděl tabletu a charakterizují ho velké dlaždice, „vytahování“ panelů od okrajů obrazovky, posouvání obrazovky do stran, velké fonty i obrázky. Druhým jsou klasické Windows 7 s pracovní plochou a okny. A do třetice se občas objeví aplikace naprosto graficky nezapadající, v celoobrazovkovém režimu s obrovskými fonty a ikonami/tlačítky/obrázky (nebo jak to nazvat). K tomuto dochází například v Internet Exploreru 11, v Nastavení systému, Store… Na displayi notebooku 17“ nebo na ještě větším monitoru stolního počítače vypadá celoobrazovková aplikace s třemi řádky textu a jednou ikonou opravdu komicky… Některé aplikace jsou jakoby hybridní – mohou pracovat jak v klasickém okně, tak v „moderním“ celoobrazovkovém režimu (Internet Explorer, Nastavení počítače). Zatím se mi nepodařilo vysledovat, jestli se tato vlastnost dá nějak nastavit, nebo jestli záleží na tom, odkud je aplikace spuštěna. Celkem úspěšně se dá novinkám v ovládání vyhnout tím, že uživatel pracuje na klasické ploše s okny. Mně osobně vadí u nového vzhledu hlavně ztráta velkého množství informací o běhu systému. Na dolní liště hned vidím, jaké aplikace běží, kolik je hodin, jaký je stav akumulátoru atd., zatímco v celoobrazovkovém zobrazení nevím vůbec nic. Miniaplikace na plochu oficiálně také nejsou k dispozici, i když jdou nainstalovat z alternativních zdrojů. V linuxu ještě navíc používám postranní lištu s widgety zobrazujícími zatížení procesoru, systémové teploty, síťový provoz atd. – pro Windows se mi zatím nic podobného nepodařilo najít, a to ani ve formě tak vyzdvihovaných aktivních dlaždic. Celoobrazovkové aplikace je možné skládat na plochu v proměnném poměru, což ale oproti klasickému okennímu zobrazení poskytuje daleko méně možností – podařilo se mi zobrazit pouze dvě aplikace vedle sebe, ale rozdělit toto podokno horizontálně, aby šly zobrazit třeba tři aplikace, pravděpodobně nejde.

Jako praktické se mi zdá rozhraní Metro neboli úvodní obrazovka s dlaždicemi, které od verze 8.1 už jdou zmenšit do velikosti ikon a vejde se jich tedy na plochu poměrně dost, ovšem za cenu chybějícího popisu. Dlaždice jdou seskupovat do skupin, což mi trochu připomíná Windows 3.1 s jeho okny aplikací, které se mi docela zamlouvaly. Obrazovka všech aplikací je také poměrně přehledná, aplikace lze třídit podle různých hledisek (název, datum přidání, druh aplikace…). Jako plus se mi jeví dobře řešené vyhledávání v aplikacích, souborech i na webu.

Konečně i Microsoft zavedl obdobu linuxových/applovských/androidích zdrojů softwaru neboli Windows Store s mraky zbytečných a nic neřešících, ovšem systém zahlcujících a krásně vypadajících aplikací. Nechápu, proč je třeba mít různé aplikace pro televizní program, počasí, sport, pořady ČT atd., když všechno z toho jde jednoduše řešit pomocí záložek v internetovém prohlížeči. Zdá se mi, že opět převládá orientace na tablety a smartphony, zatímco desktopových aplikací je zde pomálu. Tomu nasvědčuje i grafické provedení s předimenzovanými rozměry úplně všeho, což ubírá na přehlednost. Občas snad člověk narazí na nějakou přínosnou aplikaci, ale asi je stále lepší hledat aplikace přímo na webu.

Uvidíme, jestli se celkový koncept Windows 8 uchytí. Na jednu stranu je jeden operační systém pro klasická PC i tablety a smartphony logický, protože částečně dochází k jejich postupnému sbližování (konvertibilní tablety, notebooky s dotykovým displayem, all-in-one zařízení s dotykovou obrazovkou). Ovšem i nadále jsou požadavky na grafické rozhraní třeba mezi stolním PC s monitorem 23“ a smartphonem s displayem 3,5“ natolik rozdílné, že další sbližování je podle mě spíše kontraproduktivní. Možná u větších úhlopříček displaye bez dotykové vrstvy stojí za úvahu setrvání u Windows 7, protože přes všechnu snahu se některých neblahých novinek zbavit nelze. Změna koncepce ovládání je totiž tak velká, že mi to připomíná situaci v době nástupu Windows 95, kdy z plochy téměř vše zmizelo a objevilo se tlačítko Start. Nakonec se tento koncept stal standardem, který do ná Microsoft cpal horem dolem a všichni se byli nuceni přizpůsobit. Nyní tedy hurá, všechno bylo špatně, správná cesta nevede skrz okna, ale je dlážděná! Dominance Microsoftu na poli operačních systémů je ovšem tak silná, že pravděpodobně své vize prosadí a uživatelům ten svůj systém prostě „nacpe“. Otázkou je, proč by se takový systém měl jmenovat Windows, když se s okny už téměř nepracuje - třeba přijdou Tiles 2? :-) My uživatelé budeme stejně vždycky nespokojení – buď je nový systém podobný tomu předchozímu moc, nebo naopak málo…

Abych své dojmy shrnul. Windows 8 jsou systém použitelný, ale nikoliv bezproblémový. Pro zařízení s větší úhlopříčkou displaye bez dotykové vrstvy se mi ovládání nezdá vůbec optimální, někdy je plýtvání prostorem na monitoru až neuvěřitelné. O bloudění v systému nemluvě – tam je chyba mezi židlí a klávesnicí, ale přeci jenom by podle mě mohl jít systém uživateli trochu více naproti. Je potřeba si osvojit několik základních triků při ovládání, aby člověk dosáhl požadované akce – kam najet myší, co uchopit a kam táhnout, což není pro neznalého zrovna intuitivní. Navíc dříve zažité postupy často už nefungují (lišta okna není zobrazována, ESC nic nedělá, nabídka pravým tlačítkem myši se neotevírá). Podle mě je přechod na Windows 8 z předchozích verzí srovnatelně náročný jako přechod na některou linuxovou distribuci, kdy při vhodném výběru určitě nemusí být změna v ovládání tak velká. Pro spokojené uživatele Windows 7 na desktopech asi není moc racionálních důvodů pro změnu.

Doplněno po měsící a půl používání:

Čím dál víc se z mého pohledu jeví Windows 8 jako totální propadák. Když pominu odlišné ovládání, čemuž se dá přizpůsobit, jako největší problém se vynořuje stabilita systému. Podotýkám, že jsem neprováděl žádné nestandardní operace, pouze jsem si nastavil systém, aby mi v rámci možností vyhovoval, a nainstaloval nějaké aplikace – Firefox, Skype, Zoner Photo Studio, flash, Libre Office, hry atd. Už během používání některé „dlaždicové“ aplikace hlásily při spouštění chyby nebo vůbec nereagovaly. Vrcholem ovšem bylo, když po běžném vypnutí notebook odmítl nastartovat a jedinou možností bylo spustit částečné obnovení do továrního nastavení – což naštěstí zachovalo data, ale veškerá nastavení, aktualizace a většina nainstalovaných aplikací (tedy několik dní práce) jsou fuč. Po obnovení systému, které zabralo několik hodin, následovaly aktualizace včetně přechodu na verzi 8.1 – další odpoledne v čudu. Instalace aplikací zabere další odpoledne a budu doufat, že se už stejný problém nevyskytne...Totální pád systému bez zjevné příčiny do stavu, aby nenabootoval, jsem neviděl už spoustu let. Přitom by počítač provozován pod běžným uživatelem, bez oprávnění správce.

V minulých dnech byla uvolněna nová verze linuxové distribuce Mageia 4. Obsahuje zatím experimentální podporu UEFI, takže doufám, že se časem podaří její zprovozění. Bohužel při prvním pokusu o bootování z instalačního média se objevila chyba xserveru…Nebýt dětí a jejich oblíbených her, klidně bych se i nadále bez systému Windows obešel…

2 komentáře:

  1. Vážený Pavle
    Nevím jestli jste odborník, ale při velikosti fontu x-small na defaultních 12px je tento článek nečitelný stejně jako win 8 nepoužitelné.

    OdpovědětVymazat
  2. Odborník v obsluze blogspotu rozhodně nejsem, některé věci bych chtěl udělat jinak, ale nevím jak. Co se týká písma, bůh ví proč byla pouze u tohoto příspěvku nastavena velikost písma na "small" místo "normal" (asi chyba mezi židlí a klávesnicí). Opraveno...

    OdpovědětVymazat